1930. december 31-én adta ki XI. Pius pápa „Casti connubii” kezdetű körlevelét. A körlevél a keresztény házasság lényegéről, méltóságáról, a családra és az emberi társadalomra kiáradó előnyeiről és jótéteményeiről, az evangéliumi tanítás ezen nagyfontosságú tételével ellenkező tévedésekről, a házasélettel ellenkező bűnökről, végül a gyógyítás legfőbb módjairól szól.
Megírására szükség volt – mondja a pápa –, mert „az emberiség tekintélyes része a házasság megújításának isteni művéről megfeledkezve a keresztény házasság nagy szentségét vagy egyáltalán nem ismeri, vagy konokul tagadja, söt új és gyökerökben hamis erkölcstani elvekre támaszkodva lábbal is tiporja.” „A legveszedelmesebb tévedések és romlott erkölcsök már híveink közé is beszivárognak s napról-napra észrevétlenül is tovább terjednek.” A tiszta házasságot, „ezt az isteni intézményt, a mi időnkben gyakran megvetik és már-már elvetik.”
A családnak a társadalomnak is, az Egyháznak – Krisztus Titokzatos Testének – is alapsejtje. Az Egyháznak mindig legfőbb gondja, hogy a családi szentélyt ápolja és megvédje: hűségesen őrködik egységén, felbonthatatlanságán, tisztaságán, békéjén, testi és lelki jólétén. Az Egyháznak ez az anyai gondossága szól XI. Pius pápa körleveléből.
Az Actio Catholica füzete ezt a körlevelet magyarázza a következők szerint:
„Casti Connubii…”
A házasságot az Isten alapította, Krisztus szentségi méltóságra emelte
A katolikus, ha nem katolikus templomban köt házasságot, érvénytelenül köti
„S lesznek ketten egy testté.” (Gen 2,24)
A házasság egy férfi és egy nő életközössége
„Amit Isten egybekötött, ember el ne válassza!” (Máté 19,6)
A házasság legfőbb célja: a gyermek!
Komoly átgondolás, szilárd elhatározás, természetfölötti erö
A házasság és a család anyagi válsága